De beste zonnebrillen voor autorijden
Is het gevaarlijk om bij helder, zonnig weer te rijden zonder zonnebril op? Dat is een vraag die we vaak horen, vooral wanneer de zomer nadert. In werkelijkheid is een zonnebril het hele jaar door nuttig tijdens het autorijden - en dit is waarom.
Ze beschermen niet alleen de ogen tegen de gevaarlijke UV-stralen, maar ook je eigen veiligheid door ongewenste schittering te verminderen en je ogen te beschermen tegen stof en wind wanneer je met het raam open rijd.
Het dragen van een zonnebril tijdens het rijden overdag is een gezonde gewoonte die zowel het risico op oogletsel als het risico op auto-ongelukken kan helpen voorkomen.
Om al deze redenen is het van groot belang te weten hoe je de juiste zonnebril kiest voor achter het stuur.
Wat moet ik weten over zonnebrillen voor het autorijden?
Er zijn een paar belangrijke kenmerken waar je naar zou moeten zoeken als je op zoek bent naar de perfecte zonnebril voor achter het stuur.
Laten we deze kenmerken eens bekijken om te ontdekken hoe je de juiste keuze maakt.
Wat is het beste filtertype voor zonnebrillen?
Laten we het eerst eens hebben over UV-bescherming. Om een maximale bescherming te bereiken, moeten de glazen van de zonnebril een UV400 filter hebben, die een volledig schild biedt tegen schadelijke straling. Alle zonnebrillen die bij Lentiamo verkrijgbaar zijn, zijn voorzien van een hoogwaardig UV400-filter.
Er zijn vier filtertypes beschikbaar voor zonnebrillen:
Filter type | Tint glas | Gebruik |
---|---|---|
0 | 3 – 20% | Biedt de minste bescherming. Meestal niet genoeg om verblinding tijdens het rijden te voorkomen. |
1 | 20 – 57% | Voor gedeeltelijk bewolkte dagen. Geschikt voor autorijden. |
2 | 57 – 82% | Voor normale zomerdagen. Geschikt om te rijden. |
3 | 82 – 92% | Biedt geavanceerde bescherming. Geschikt voor autorijden. |
4 | 92 – 97% | Bijzonder sterke bescherming, geschikt voor hooggebergte. Verboden in het wegverkeer. Deze zijn gemarkeerd met het symbool van een doorgestreepte auto. |
Let op: Het nummer van de filtercategorie staat altijd op het montuur van de bril, maar alleen die met een echte CE-markering kunnen deze minimumnormen garanderen.
Welke kleur moet een zonnebril hebben?
En nu, laten we het hebben over de tint. Zonnebrillen met bruine, donkergroene of grijze brillenglazen zijn het meest geschikt voor autorijden, omdat ze uitstekend presteren in alle weersomstandigheden en het contrast en het zicht verbeteren zonder afbreuk te doen aan onze kleurwaarneming.
Meekleurende brillenglazen worden niet aanbevolen (hoewel veel mensen ze regelmatig voor het autorijden gebruiken) omdat ze mogelijk niet voldoende donker worden in het voertuig.
Gespiegelde zonnebrilglazen zijn ook niet aan te bevelen omdat ze de contrasten te sterk kunnen minimaliseren, wat kan leiden tot verkeerde berekeningen op de weg.
Klaar om op zoek te gaan naar jouw volgende zonnebril?
Honderden zonnebrillen van topkwaliteit wachten op je bij Lentiamo.
Ontdek de zonnebrillenWat is de beste vorm voor een zonnebril voor autorijden?
Dit zal je misschien verrassen: Het ontwerp van de zonnebril is belangrijk, als het op autorijden aankomt - En niet alleen om mode-redenen (hoewel we er ook onderweg goed uit willen zien, daar is niets mis mee!).
Het is echter eerder een kwestie van veiligheid dan van uiterlijk. Tot 60% van de UV-stralen kunnen de ogen bereiken via de zijkanten van de zonnebril of van bovenaf. Tijdens het rijden kan dit ook een element van afleiding of ongemak vormen. Kies daarom voor grotere glazen of voor een breder montuur dat het kwetsbare gebied rond de ogen goed kan "omhullen".
Goed nieuws: oversized zonnebrillen zijn wederom een trend en ze zullen blijven! Dit betekent dat je volop kunt kiezen uit verschillende modellen.
Rij veilig en comfortabel met een zonnebril die goed past
De perfecte zonnebril voor achter het stuur moet dus niet alleen bescherming bieden, maar ook comfortabel zijn. Daarom adviseren onze opticiens bij Lentiamo - nadat de juiste maat zonnebril voor jouw gezicht hebt gevonden - om de voorkeur te geven lichtgewicht monturen, vooral als je uren onderweg bent. Als je zonnebril neuspads heeft, verstel de zonnebril dan zo zodat hij niet kan verschuiven of knellen.
Last but not least, je zonnebril voor het autorijden moet dunne pootjes hebben, om belemmeringen in het gezichtsveld te voorkomen.
Zijn gepolariseerde zonnebrillen goed voor tijdens het autorijden?
Polariserende (of gepolariseerde) glazen achter het stuur hebben hun voor- en nadelen. Zij zijn een geschikte keuze voor bestuurders omdat ze verblinding en lichtreflectie verminderen. Dit zou een belangrijke functie kunnen zijn in geval van een nat wegdek of sneeuw op de weg, of zelfs glazen panelen tijdens het rijden door de stad.
Aan de andere kant, kunnen ze ook digitale en LCD schermen drastisch dimmen. Als je dus een GPS-navigatiesysteem gaat gebruiken voor een reis of als je auto een modern digitaal dashboard heeft, zou je misschien een zonnebril zonder polariserende glazen moeten dragen.
De keuze is aan jou, afhankelijk van je route, je auto en je rijgewoonten.
Is autorijden met een zonnebril illegaal?
In Nederland is het wettelijk toegestaan de meeste zonnebrillen te dragen tijdens het rijden. Het is vrij eenvoudig om uit te vinden welke zonnebril geschikt is: kijk alleen even naar de filter categorie vermeld op jouw montuur of in de product details van onze webshop. Filter categorieën 1, 2, en 3 kunnen worden gebruikt voor het rijden bij daglicht, maar ze kunnen beter niet worden gebruikt bij weinig (zon)licht.
Filter categorie 4 is niet geschikt om auto mee te rijden en dus illegaal achter het stuur. Met zonnebrillen met filtercategorie 2 of 3 kan je ook zonder problemen een tunnel in of uit rijden, omdat ze de abrupte overgang van licht naar halfduister en andersom "dempen", door het risico op verblinding bij het verlaten van de tunnel te verminderen.